ZWALCZANIE SLISKOŚCI ZIMOWEJ I ODŚNIEŻANIE
DRÓG GMINNYCH W GMINIE KONIUSZA
w sezonie zimowym 2024/2025r.
SPIS TREŚCI
Opracował
Inspektor mgr Piotr Piorunowicz
Koniusza, październik 2024 r.
1. WSTĘP
1.1. Przedmiot
Przedmiotem niniejszego załącznika są wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia, zakresu wykonania zadania, ilości i rodzaju stosowanego sprzętu, rodzaju materiałów, sposobu prowadzenia robót oraz ich kontroli na drogach gminnych w Gminie Koniusza. Przedmiotowy załącznik stanowi dokument przetargowy i kontraktowy przy zlecaniu i realizacji robót zimowego utrzymania dróg gminnych na terenie Gminy Koniusza.
1.2. Przedmiot zamówienia
1.2.1. Przedmiotem zamówienia jest zimowe utrzymanie dróg zwanej dalej (ZUD) gminnych i wewnętrznych na terenie Gminy Koniusza w sezonie zimowym 2024/2025 r. Wykonane zimowego utrzymania dróg gminnych będzie się odbywać w dwóch standardach:
a) Standard I – utrzymywanie przejezdności w pierwszej kolejności na odcinkach dróg o łącznej długości 89,8 km wykazane na załączniku nr l do SWZ. Drogi te mają charakter dróg zbiorczych i łączących ze sobą wsie. Na drogach tych poruszają się również autobusy komunikacji zbiorowej, busy jak również prowadzony jest dowóz dzieci do szkół. Na odcinkach dróg gdzie kursują autobusy Wykonawca zobowiązany jest zapewnić szczególne warunki przejezdności w celu zapewnienia bezpiecznego poruszania się autobusów.
Wymienione w załączniku nr l do SWZ parkingi należy utrzymywać w Standardzie I.
b) Standard II – utrzymanie dróg na odcinkach o łącznej długości 46,4 km wykazanych w załączniku nr 1 do SWZ. Drogi te stanowią głównie dojazd do posesji.
1.2.2. Dodatkowo w zakresie zadania jest usunięcie nasypanego materiału z dróg utrzymywanych wg Standardu I, objętych niniejszym zadaniem po zakończeniu sezonu zimowego. Wykonawca we własnym zakresie ze składuje zebrany z dróg materiał w okresie zadeklarowanym w ofercie.
1.3. Zakres robót
Ustalenia zawarte w załączniku nr 2 dotyczą zasad prowadzenia robót związanych z wykonaniem i odbiorem robót przy zwalczaniu śliskości zimowej, obejmujących:
– roboty związane z usunięciem opadu śnieżnego, zalegającego jezdnię, pobocze oraz obiekty towarzyszące drodze, który stwarza utrudnienia w ruchu pojazdów.
1.4. Określenia podstawowe
1.4.1. Sezon zimowy – okres czasowy od 20 listopada 2023 r. do 17 marca 2024 r, w którym Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia akcji zimowej lub gotowości do jej prowadzenia.
1.4.2. Zimowe utrzymanie dróg zwane dalej ZUD są to czynności, których celem jest zapewnienie przejezdności oraz ograniczenie zakłóceń płynności ruchu drogowego wywołanych takimi zjawiskami jak opady śniegu, deszczu ze śniegiem, marznącej mżawki lub śliskością zimową jezdni.
1.4.3. Akcja zimowa – czynności wykonywane przy ZUD przez Wykonawcę zgodne z umową.
1.4.6. Zapobieganie występowaniu śliskości zimowej – uodpornienie nawierzchni drogi przed powstawaniem na niej warstwy lodu lub zlodowaciałego śniegu przez pokrycie jej środkami chemicznymi obniżającymi temperaturę zamarzania wody.
1.4.7. Likwidacja śliskości zimowej – usunięcie z nawierzchni drogi lodu lub zlodowaciałego albo ubitego śniegu przy użyciu środków chemicznych, uszorstniających lub mechanicznie albo środków tych łącznie.
1.4.8. Uszorstnienie lodu lub zlodowaciałego lub ubitego śniegu – posypanie nawierzchni kruszywem w celu zwiększenia przyczepności kół pojazdu z nawierzchnią.
1.4.9. Gołoledź – cienka warstwa lodu grubości do l mm powstała na skutek opadu na nawierzchnię o temperaturze ujemnej, mgły roszącej, mżawki lub deszczu.
1.4.17. Odśnieżanie drogi – usuwanie śniegu z jezdni i poboczy drogi oraz obiektów towarzyszących (zatok autobusowych, parkingów itp.).
1.4.18. Standard zimowego utrzymania drogi – ustalony przez zarządzającego drogą minimalny poziom utrzymania powierzchni jezdni i poboczy oraz dopuszczalne odstępstwa od standardu
w warunkach występowania opadów śniegu (lub śliskości zimowej), jak również dopuszczalny maksymalny czas występowania tych odstępstw (przykład standardów odśnieżania dróg krajowych zał. Nr 1).
1.4.22. Błoto pośniegowe – topniejący śnieg pozostały na nawierzchni po przejściu pługów i posypaniu jej środkami chemicznymi.
1.4.23. Pług odśnieżny – urządzenie stanowiące osprzęt o różnej konstrukcji odkładnicy i lemiesza, zawieszone do nośnika pługa.
Pługi odśnieżne (lemieszowe) dzielą się na:
1.4.24. Nośnik pługa – pojazd o napędzie spalinowym (samochód ciężarowy, ciągnik, maszyna drogowa), na którym zamontowano pług odśnieżny.
1.4.25. Odkładnica – urządzenie pługa, pozwalające na odsunięcie śniegu poza krawędź oczyszczanego pasa.
1.4.29 Odśnieżanie interwencyjne – usuwanie śniegu na wybranych odcinkach drogi z dopuszczeniem pozostawienia na jezdni równomiernej, zajeżdżonej warstwy śniegu oraz dopuszczeniem odśnieżenia w trudnych warunkach atmosferycznych tylko jednego pasa ruchu (z mijankami co 200 -300 m).
1.4.30. Odśnieżanie uzupełniające -odśnieżanie, polegające na usuwaniu zwałów śniegu z poboczy poza koronę drogi, pozostawionych przy odśnieżaniu patrolowym, patrolowo-interwencyjnym i interwencyjnym.
1.5. Ogólne wymagania dotyczące robót
Wykonawca robót jest odpowiedzialny za jakość ich wykonania, bezpieczeństwo wszelkich czynności wykonywanych prac, metody użyte przy zimowym utrzymaniu dróg na terenie Gminy Koniusza, zgodność z niniejszym załącznikiem nr 2 i poleceniami Inspektora.
Wykonawca jest zobowiązany do utrzymania ruchu publicznego oraz utrzymania istniejących obiektów (jezdnie) na terenie objętym pracami związanymi z zimowym utrzymaniem dróg w okresie realizacji umowy przetargowej, aż do zakończenia i odbioru ostatecznego robót.
Wykonawca ma obowiązek znać i stosować w czasie prowadzenia robót wszelkie przepisy dotyczące ochrony środowiska naturalnego.
W okresie trwania robót Wykonawca będzie podejmować wszelkie uzasadnione kroki mające na celu stosowanie się do przepisów i norm dotyczących ochrony środowiska oraz będzie unikać uszkodzeń lub uciążliwości dla osób lub własności społecznej i innych, a wynikłe ze skażenia, hałasu lub innych przyczyn powstałych w następstwie jego sposobu działania. Stosując się do tych wymagań będzie miał szczególny wzgląd na:
1.5.3. Ochrona przeciwpożarowa
Wykonawca będzie przestrzegać przepisów ochrony przeciwpożarowej. Będzie utrzymywał sprawny sprzęt przeciwpożarowy, wymagany przez odpowiednie przepisy, na terenie baz składowania materiałów w maszynach oraz pojazdach przeznaczonych do zimowego utrzymania dróg. Wykonawca będzie odpowiedzialny za wszelkie straty spowodowane pożarem wywołanym jako rezultat realizacji robót ujętych w umowie na zimowe utrzymanie dróg na terenie gminy Koniusza również przez personel Wykonawcy.
1.5.4. Materiały szkodliwe dla otoczenia.
Materiały, które w sposób trwały są szkodliwe dla otoczenia, nie będą dopuszczone do użycia. Nie dopuszcza się użycia materiałów wywołujących szkodliwe promieniowanie o stężeniu większym od dopuszczalnego. Wszelkie materiały odpadowe użyte do robót, będą miały aprobatę techniczną, wydaną przez uprawnioną jednostkę, jednoznacznie określając brak szkodliwego oddziaływania tych materiałów na środowisko.
Materiały, które są szkodliwe dla otoczenia tylko w czasie robót, a po zakończeniu robót ich szkodliwość zanika (np. materiały pylaste) mogą być użyte pod warunkiem przestrzegania wymagań technologicznych wbudowania. Jeżeli Wykonawca użył materiałów szkodliwych dla otoczenia zgodnie ze specyfikacjami, a ich użycie spowodowało jakiekolwiek zagrożenia środowiska, to konsekwencje tego poniesie Zamawiający.
1.5.5. Ochrona własności publicznej i prywatnej
Wykonawca odpowiada za ochronę instalacji na powierzchni ziemi i za urządzenia podziemne, takie jak rurociągi, kable itp. Wykonawca zapewni właściwe oznakowanie zabezpieczenie przed uszkodzeniem tych instalacji i urządzeń w czasie trwania prowadzenia zimowego utrzymania dróg.
1.5.6. Ograniczenia obciążeń osi pojazdów.
Wykonawca będzie stosować się do ustawowych ograniczeń nacisków osi na drogach publicznych przy wykonywaniu zimowego utrzymania dróg gminnych. Wykonawca uzyska wszelkie niezbędne zezwolenia i uzgodnienia od właściwych władz co do przewozu nietypowych wagowo ładunków (ponadnormatywnych) i o każdym takim przewozie będzie powiadamiał Inspektora.
1.5.7. Bezpieczeństwo i higiena pracy.
Podczas realizacji zimowego utrzymania dróg na terenie Gminy Koniusza Wykonawca będzie przestrzegać przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Wykonawca zapewni iż będzie utrzymywał wszelkie urządzenia zabezpieczające, sprzęt i odpowiednią odzież dla ochrony życia i zdrowia osób zatrudnionych podczas realizacji umowy dla zapewnienia bezpieczeństwa publicznego.
1.5.8. Ochrona i utrzymanie Robót.
Wykonawca będzie odpowiadał za ochronę robót i za wszelkie materiały i urządzenia używane do zimowego utrzymania dróg gminnych na terenie Gminy Koniusza od daty rozpoczęcia do daty zakończenia umowy.
1.5.9. Stosowanie się do prawa i innych przepisów.
Wykonawca zobowiązany jest znać wszystkie zarządzenia wydane przez władze centralne
i miejscowe oraz inne przepisy, regulaminy i wytyczne, które są w jakikolwiek sposób związane z wykonywanymi robotami i będzie w pełni odpowiedzialny za przestrzeganie tych postanowień podczas prowadzenia robót. Wykonawca będzie przestrzegać praw patentowych i będzie w pełni odpowiedzialny za wypełnienie wszelkich wymagań prawnych odnośnie znaków firmowych, nazw lub innych chronionych praw w odniesieniu do sprzętu, materiałów lub urządzeń użytych lub związanych z wykonywaniem robót i w sposób ciągły będzie informować Zamawiającego o swoich działaniach, przedstawiając kopie zezwoleń i inne odnośne dokumenty. Wszelkie straty, koszty postępowania, obciążenia i wydatki wynikłe z lub związane z naruszeniem jakichkolwiek praw patentowych pokryje Wykonawca.
1.5.10. Równoważność norm i zbiorów przepisów prawnych
Gdziekolwiek w dokumentach przetargowych (SWZ) powołane są konkretne normy
i przepisy, które spełniać mają materiały, sprzęt, wykonywane i zbadane roboty, będą obowiązywać postanowienia najnowszego wydania lub poprawionego wydania powołanych norm i przepisów o ile w warunkach umowy przetargowej nie postawiono inaczej. W przypadku gdy powołane normy, przepisy są państwowe lub odnoszą się do konkretnego kraju lub regionu, mogą być również stosowane inne odpowiednie normy zapewniające równy lub wyższy poziom wykonania niż powołane normy lub przepisy, pod warunkiem ich sprawdzenia i pisemnego zatwierdzenia przez Inspektora. Różnice pomiędzy powołanymi normami a ich proponowanymi zamiennikami muszą być dokładnie opisane przez Wykonawcę i przedłożone Inspektorowi do zatwierdzenia.
2. MATERIAŁY
2.1. Materiały do zwalczania śliskości zimowej
Do likwidacji i łagodzenia śliskości zimowej posypuje się nawierzchnię dróg materiałami chemicznymi oraz materiałami uszorstniającymi z dodatkiem materiałów chemicznych opisanych poniżej.
2.1.1. Sól (chlorek sodu)
Sól (chlorek sodu, NaCl) powinna spełniać wymagania PN-86/C-84081/02 [6]. (Uwaga: Nie zaleca się korzystania z nowej edycji normy PN-C-84081-2:1998 Sól (Chlorek sodu). Sól spożywcza, która nie podaje żadnych wymagań dla soli drogowej).
Do celów zwalczania śliskości zimowej zaleca się stosować sól kamienną, która zawiera ziarna
o wymiarach do 5 mm, wilgotność do 0,1% i zmienną ilość zanieczyszczeń. Można również stosować sól warzoną i sól morską. Sól (chlorek sodu) stanowi element technologii używanych przy zwalczaniu śliskości zimowej za pomocą soli drogowej, solanki, nawilżonej soli.
2.1.2. Sól drogowa
Sól drogowa powinna spełniać wymagania PN-86/C-84081/02 [6]. Zaleca się następujący skład soli drogowej: 96% NaCl (soli) + 2,5% CaC12 (chlorku wapnia) + 0,2% K4Fe(CN)6 (żelazocyjanku potasowego, dodawanego w celu zapobiegania zbrylaniu soli).
Najkorzystniejsze uziarnienie soli jest następujące:
2.1.3. Solanka
Solanką może być roztwór wodny chlorku sodowego (NaCl) otrzymywany podczas:
Solanka do celów zimowego utrzymania dróg powinna mieć stężenie 20-25%. Solanka stosowana w zimowym utrzymaniu dróg może być używana do bezpośredniego skraplania nawierzchni lub jako środek nawilżający sól w rozsypywarkach. Możliwe jest też stosowanie roztworów wodnych innych chlorków: chlorku wapnia CaC12 lub chlorku magnezu MgC12.
2.1.4. Nawilżona sól
Nawilżona (zwilżona) sól do posypywania nawierzchni powinna zawierać 30% solanki (roztworu NaCl lub CaC12) o stężeniu 20-25% oraz 70% suchej soli NaCl. Wyjątkowo można zwilżać sól wodą, po akceptacji tego sposobu przez Zamawiającego. Zaleca się zwilżać sól bezpośrednio przed jej rozsypywaniem.
2.1.5. Chlorek wapnia (wapniowy) techniczny
Chlorek wapniowy techniczny powinien odpowiadać wymaganiom PN-75/C-84127 [7]. Chlorek wapniowy może występować w postaci płatków lub proszku, zawierających 77-80% czystego CaC12.
2.1.6. Mieszaniny chlorku sodu z chlorkiem wapnia
Mieszaniny chlorku sodu z chlorkiem wapnia stanowią skuteczny środek w zwalczaniu śliskości zimowej, łączący zalety obu składników. Chlorek wapnia wchłania szybko wilgoć, co ułatwia chlorkowi sodu rozpoczęcie procesu topienia, do czego potrzebuje pewnej ilości ciepła i wilgoci.
Zaleca się stosowanie chlorku wapnia w proszku, chociaż jest on trudniej dostępny, ze względu na skuteczniejsze uzyskanie jednorodnej mieszanki.
Zaleca się stosować następujące mieszaniny NaCl z CaC12 w stosunku wagowym:
-3:1 -75% NaCl + 25% CaC12,
Do przygotowania mieszanek należy używać betoniarek przeciwbieżnych
i wolnospadowych, suszarek bębnowych, dozatorów lub innych urządzeń dających gwarancję jednorodności mieszanek. Mieszaniny przeznaczone do stosowania w temperaturze poniżej -7oC zaleca się przygotować bezpośrednio przed ładowaniem na rozsypywarki. Materiały zbrylone powinny być przed załadowaniem rozdrobnione według wymagań stosowania.
2.1.7. Materiały uszorstniające
Do uszorstnienia lodu, zlodowaciałego i ubitego śniegu należy stosować:
Kruszywo stosowane do uszorstnienia nawierzchni nie powinno być zbyt łamliwe, nie może zawierać zanieczyszczeń ilastych, gliniastych. Jednorodność uziarnienia kruszywa zapewnia większą równomierność pokrycia drogi podczas posypywania. Duża zmienność wielkości ziaren powoduje nierównomierne posypywanie (różne odległości rozrzutu). Zawartość ziaren drobnych (< 0,075 mm) powinna być minimalna (zaleca się do 3%), ponieważ ziarna te mogą zwiększać możliwość poślizgu.
Ziarna nie mogą być spłaszczone i muszą mieć kształt regularny. Materiały uszorstniające powinny wykazywać dostateczną wytrzymałość na mechaniczne ich niszczenie przez ruch (nie mogą ulegać rozdrabnianiu). Nie powinny zawierać zanieczyszczeń mogących wzmagać korozję pojazdów i konstrukcji stalowych.
Rodzaje kruszywa należy dobierać zależnie od lokalnych warunków.
Należy stosować posypywane jedno -lub dwukrotnie w ciągu dnia kruszywem w ilości 100 ÷150 g/m2. Usuwanie świeżego śniegu należy wykonywać wyłącznie mechanicznie. Typ zastosowanego materiału do zwalczania śliskości zimowej oraz materiału uszorstniającego przed każdym sezonem zimowym będzie ustalony z Zamawiający.
2.2. Składowanie materiałów
Sól kamienną oraz sól drogową można składować w magazynach, pod wiatą lub na wolnym powietrzu na odizolowanym od dopływu wilgoci utwardzonym podłożu. Podłoże powinno być pokryte bitumem lub warstwą papy i mieć spadki wynoszące 3-4% od środka na zewnątrz.
Sól składowaną na wolnym powietrzu należy przykryć w celu zabezpieczenia przed zawilgoceniem opadami atmosferycznymi.
Sól składowaną na wolnym powietrzu, na odpowiednio przygotowanym podłożu, formuje się
w pryzmy o wysokości ok. 2,5 m. Szerokość pryzm przyjmuje się przeważnie od 9 do 12 m,
długość pryzm natomiast ustala się w zależności od ilości składowanej soli na danej bazie.
Powierzchnia pryzm powinna być wygładzona i ubita oraz mieć spadek ok. 5% ku krawędziom, w celu ułatwienia spływu wody opadowej. Do przykrycia pryzm należy używać plandeki z tworzywa sztucznego lub brezentu.
Plandeki po przykryciu pryzmy soli powinny by naciągnięte i przymocowane do haków usytuowanych poza krawędzią składowiska. Zaleca się dodatkowe dociśnięcie plandek starymi oponami, w liczbie około l opona na 25 m2 powierzchni pryzmy.
W przypadku magazynowania soli kamiennej i soli drogowej na jednym składowisku, należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie mieszać ich ze sobą. Muszą być one składowane w oddzielnych pryzmach.
W miarę posiadanych możliwości sól kamienna oraz drogowa powinny być przechowywane
w magazynach drewnianych lub z innych materiałów, przy równoczesnym zabezpieczeniu ścian przed bezpośrednim stykaniem się z solą. Mieszankę kruszyw z solą w stosunku wagowym 97-96% (kruszywa) do 3-4% (soli) można magazynować na wolnym powietrzu bez przykrycia (ale na podłożu utwardzonym) w dużych pryzmach o objętości powyżej 50 m3.
Chlorek wapnia i chlorek magnezu należy składować w opakowaniu (workach foliowych lub zamkniętych bębnach) ustawianych w pryzmach na podłodze utwardzonej i odizolowanej od dopływu wilgoci z podłoża w magazynie lub pod wiatą, albo pod przykryciem w przypadku składowania na wolnym powietrzu.
Mieszaniny NaCl z CaC12 lub MgC12, przeznaczone do zwalczania śliskości zimowej
w temperaturze poniżej -7oC, należy przygotowywać bezpośrednio przed ładowaniem na rozsypywarki. Wykonać to można w różnego typu mieszarkach wagowych i objętościowych. Nie wskazane jest mieszanie przy pomocy koparek i ładowarek.
Kruszywa (piaski, kruszywa naturalne ) nie powinny zawierać ziaren większych od podanych w pkt 2.1.7. Ewentualne przesiewanie można wykonywać przed zmagazynowaniem ich lub dopiero w czasie ładowania na środki rozsypujące.
Kruszywa powinny być dostarczone i składowane w stanie suchym w pryzmach. Powierzchnia pryzmy powinna być wygładzona i ubita ze spadkiem oraz przykryta plandeką.
Kruszywa przeznaczone do dłuższego magazynowania należy wymieszać z solą w celu zabezpieczenia przed zamarzaniem. Mieszanka kruszyw z solą powinna być mieszanką jednorodną. Do kruszyw
o uziarnieniu drobnym można dodawać wagowo 4% soli, natomiast do kruszyw
o uziarnieniu grubszym 3% soli.
Solankę można przechowywać w specjalnie do tego celu przygotowanych pojemnikach, zamkniętych lub otwartych, zabezpieczonych przed agresywnym działaniem roztworu. Zbiorniki soli powinny być wyposażone w plandeki zabezpieczające materiał przed wpływem warunków atmosferycznych.
Magazyny stałe na środki chemiczne mogą być wykonane z różnych materiałów takich jak: beton prefabrykowany, cegła, pustaki, drewno. W przypadku wykonania z elementów betonowych czy ceramicznych, ściany budynków winny być zabezpieczone przed korozją przez impregnowanie materiałami bitumicznymi. Więźba dachowa może być też wykonana z innych materiałów, np. z drewna, tworzywa sztucznego.
Drzwi powinny mieć taką wysokość, aby nośnik z zamontowaną rozsypywarką mógł swobodnie wjechać. Załadunek powinien odbywać się mechanicznie lub z silosu. Powierzchnia magazynu musi być taka, aby operacja załadunku odbywała się swobodnie. Podłoga magazynu stałego powinna być utwardzona i mieć odpowiednią nośność i spadek wynoszący 2-3% w kierunku do ścian. Podbudowa (np. tłuczniowa, betonowa) powinna być przykryta nawierzchnią wykonaną z betonu asfaltowego lub asfaltu lanego. Magazyn musi posiadać instalację elektryczną do oświetlenia oraz ewentualnie instalację trójfazową dla zasilania silników elektrycznych maszyn do załadunku soli, np. ładowarką taśmową z napędem elektrycznym.
Magazyn tymczasowy powinien posiadać utwardzony plac, obramowany dookoła krawężnikiem, odstojnik dla solanki oraz wjazd i wyjazd. Nawierzchnia placu powinna mieć odpowiednią nośność. Podbudowa powinna być wykonana z mieszanki mineralno-bitumicznej, chudego betonu lub kruszywa łamanego o odpowiedniej grubości, natomiast nawierzchnia –z betonu asfaltowego lub asfaltu lanego. Podłoże powinno mieć spadek (od środka na zewnątrz do odstojnika) 2-3%. Krawężnik, wykonany z betonu cementowego lub kamienia, powinien być odpowiednio zabezpieczony asfaltem albo wykonany całkowicie z betonu asfaltowego. Natomiast odstojnik na solankę -wykonany z prefabrykowanych elementów betonowych. Ściany zbiornika, jak i dno, muszą być zabezpieczone materiałami bitumicznymi, aby zapobiec przedostawaniu się solanki do gruntu.
Plac, na którym znajduje się tymczasowy magazyn, powinien posiadać oświetlenie, pomieszczenie dla obsługi oraz powinien być ogrodzony. Materiały składowane w magazynach tymczasowych powinny być przykryte plandekami lub powinny posiadać zadaszenia.
3. SPRZĘT
3.1. Ogólne wymagania dotyczące sprzętu
Wykonawca jest zobowiązany do używania jedynie takiego sprzętu, który nie spowoduje niekorzystnego wpływu na jakość wykonywanych robót. Sprzęt używany do robót powinien być zgodny z ofertą Wykonawcy i powinien odpowiadać pod względem typów i ilości wskazanym w SWZ zaakceptowanym przez Zamawiającego, w przypadku braku ustaleń w wymienionym wyżej dokumencie, sprzęt powinien być uzgodniony i zaakceptowany przez Zamawiającego. Liczba i wydajność sprzętu powinny gwarantować przeprowadzenie robót, zgodnie z zasadami określonymi w SWZ i wskazaniach Zamawiającego. Sprzęt będący własnością Wykonawcy lub wynajęty do wykonania robót ma być utrzymywany w dobrym stanie i gotowości do pracy. Wykonawca będzie konserwować sprzęt jak również naprawiać i wymieniać sprzęt niesprawny. Sprzęt powinien być zgodny z normami ochrony środowiska i przepisami dotyczącymi jego użytkowania.
Jeżeli Wykonawca przewiduje możliwość wariantowego użycia sprzętu przy wykonywanych robotach określonego w SWZ, powiadomi Zamawiającego o swoim zamiarze wyboru i uzyska jego akceptację przed użyciem sprzętu. Wybrany sprzęt, po akceptacji Zamawiającego, nie może być później zmieniany bez jego zgody.
Jakikolwiek sprzęt, maszyny, urządzenia i narzędzia nie gwarantujące zachowania warunków umowy, zostaną przez Zamawiającego zdyskwalifikowane i nie dopuszczone do robót.
3.2. Sprzęt stosowany do usuwania śliskości zimowej
Do rozprowadzania środków chemicznych i uszorstniających można stosować następujący sprzęt:
– rozsypywarki (piaskarki, solarki), dozujące i rozsypujące materiały,
– maszyny zastępcze (np. rozrzutniki rolnicze wapna i nawozów), pracujące w zamian rozsypywarek,
– urządzenia współpracujące, np. ładowarki w składowiskach materiałów, mieszarki, suszarki, dozatory, pompy, silosy itp.
3.3. Wymagania dotyczące sprzętu do usuwania śliskości
Do rozsypywania środków chemicznych należy używać rozsypywarek doczepnych lub nakładanych na nośnik, dających gwarancję ich rozsypywania z wydatkiem jednostkowym 5 do 30 g/ m2, a materiałów uszorstniających lub ich mieszanin ze środkami chemicznymi z wydatkiem jednostkowym od 50 do 100 g/m2.
Rozsypywarki środków chemicznych i materiałów uszorstniających muszą być łatwe
w montażu i demontażu na środkach transportowych, zapewniać płynną regulację ilości rozsypywanych środków do usuwania śliskości zimowej oraz równomierny wydatek jednostkowy (g/m2) bez względu na prędkości ruchu rozsypywarki. Powinny mieć możliwości zmiany szerokości (symetrycznie i asymetrycznie) rozsypywania podczas jazdy i być dodatkowo wyposażone w zbiorniki na solankę do zwilżania rozsypywanej soli. Zbiorniki te powinny być wykonane z materiału odpornego na korozję.
Talerz lub talerze rozsypujące muszą mieć możliwość regulacji wysokości. Zwilżanie soli powinno odbywać się podczas zsypywania na talerz lub na talerzu, albo w obydwu miejscach. rozsypywarki powinny zapewniać możliwość miejscowego zwiększenia uprzednio nastawionego wydatku jednostkowego. Rozsypywarki materiałów uszorstniających powinny odpowiadać takim samym wymaganiom jak rozsypywarki środków chemicznych z tym, że nie muszą posiadać zbiornika na solankę.
Sprzęt powinien być przystosowany w takim stopniu, aby mógł być gotowy do użycia w ciągu l godzin od chwili powzięcia decyzji o konieczności podjęcia akcji na drodze.
Pojazdy samochodowe używane do prac przy usuwaniu śliskości zimowej powinny być wyposażone w ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej, zgodnie z ustawą „Prawo o ruchu drogowym” [11].
Po przygotowaniu sprzętu i nośników należy dokonać próbnego montażu, podczas którego należy sprawdzić w rozsypywarkach:
3.4. Wymagania odnośnie obsługi sprzętu
Operatorem sprzętu może być kierowca samochodu posiadający odpowiednie uprawnienia, tj. wymaganą kategorię prawa jazdy, znajomość dokumentacji techniczno-ruchowej (DTR) obsługiwanego sprzętu i przeszkolenie do pracy przy zimowym utrzymaniu dróg. Przed rozpoczęciem pracy operator winien dokonać:
Nie należy rozpoczynać pracy do chwili, gdy zauważone usterki nie zostaną usunięte. Należy wykonać również niezbędne czynności konserwacyjne. W czasie pracy operator powinien:
Po zakończeniu pracy należy sprzęt oczyścić i dokonać przeglądu. Wszelkie uszkodzenia sprzętu zagrażające bezpieczeństwu obsługi sprzętu jak i użytkownikom dróg należy niezwłocznie usunąć.
3.5. Sprzęt stosowany do odśnieżania dróg
Do odśnieżania dróg, w zależności od grubości zalegającego śniegu należy używać:
3.6. Przygotowanie sprzętu do odśnieżania dróg
W okresie przed spodziewanymi opadami śnieżnymi należy dokonać przeglądu i remontu sprzętu (osprzętu) do odśnieżania.
Sprzęt powinien być przygotowany w takim stopniu, aby mógł być gotowy do użycia
w ciągu l godzin od chwili powzięcia decyzji o konieczności podjęcia akcji na drodze. Nośniki pługów odśnieżnych powinny mieć zamontowane płyty czołowe. Pojazdy samochodowe używane do wykonywania prac przy odśnieżaniu dróg i usuwaniu śliskości zimowej powinny być wyposażone w ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej, zgodnie z ustawą „Prawo o ruchu drogowym” [4].
Lemiesze powinny mieć oznaczone skrajne, wystające poza obrys pojazdu, części w skośne pasy pod kątem 45°, barwy na przemian białej i czerwonej zgodnie z przepisami ustawy.
Konstrukcja pługa powinna być przystosowana do zamocowania dodatkowych świateł drogowych pojazdu nad konstrukcją lemiesza. Zaleca się również stosowanie świateł obrysowych lemiesza.
Po przygotowaniu sprzętu i nośników należy dokonać próbnego montażu, podczas którego należy sprawdzić:
w pługach:
w pługopiaskarkach:
3.7. Wymagania dla pługów odśnieżnych
3.7.1. Nośniki pługów
Nośnikami pługów odśnieżnych mogą być samochody lub inne pojazdy samobieżne
z napędem na dwie lub więcej osi. Konstrukcja nośnika powinna umożliwiać zamocowanie płyty czołowej. Układ napędowy nośnika powinien zapewniać długotrwałą pracę na niskich przełożeniach skrzyni biegów, przy pełnym obciążeniu silnika. Nośnik powinien być wyposażony w radiotelefon lub inny środek łączności i sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej zgodnie z ustawą „Prawo o ruchu drogowym” [4]. Ponadto reflektory samochodu oraz kierunkowskazy muszą być umieszczone na wspornikach. Podnoszenie i opuszczanie pługa musi odbywać się z kabiny kierowcy. Łańcuchy przeciwśnieżne, hak i łopaty powinny stanowić dodatkowe wyposażenie.
3.7.2. Zawieszenie pługów
Zaleca się, aby konstrukcja zawieszenia pługa umożliwiała szybkie połączenie dowolnej odkładnicy i lemiesza z różnymi nośnikami. Połączenie powinna zapewniać płyta czołowa (czołownica) mocowana do ramy nośnika za pomocą elementów przyspawanych do płyty.
Konstrukcja płyty czołowej -czołownicy oraz mocowania jej musi być dostatecznie sztywna. Połączenie pługa z nośnikiem powinno umożliwiać regulację wysokości ostrza lemiesza nad powierzchnią jezdni. Konstrukcja czołownicy powinna umożliwiać szybki montaż i demontaż zespołu do odśnieżania.
3.7.3. Odkładnice i lemiesze
Odkładnice w miarę możliwości powinny być przestawne na skręt w lewo lub prawo, w zależności od miejsca prowadzenia robót. Jedna odkładnica powinna być przystosowana do odśnieżania na obszarach zabudowanych (przesuwanie śniegu), a inne na drogach zamiejskich (odrzut śniegu). Odkładnice powinny być wykonane z blachy stalowej lub tworzywa sztucznego o dostatecznej wytrzymałości i elastyczności oraz mieć możliwość odchylania się w pionie w przypadku natrafienia (najechania na przeszkodę).
W zależności od pracy, jaką mają wykonywać, lemiesze powinny być wykonane ze stali, gumy lub tworzywa sztucznego.
Do zrywania naboju śnieżnego należy używać specjalnych lemieszy wykonanych z bardzo twardej stali odpornej na ścieranie.
3.8. Wymagania dla pługopiaskarek
Pługopiaskarki, służące do usuwania grubych warstw śniegu, powinny mieć konstrukcję umożliwiającą odspajanie twardego i zleżałego śniegu.
Pługopiaskarki mogą być montowane na ciągnikach, samochodach lub na nośnikach specjalnych. Ze względu na prędkości robocze odśnieżarek (około 0,3 -3,8 km/h) na nośniki zaleca się pojazdy typu terenowego. Nośniki specjalne często są wyposażone w hydrauliczny napęd jazdy, co umożliwia bezstopniową regulację prędkości roboczych w szerokich granicach.
3.9. Rodzaje maszyn drogowych i budowlanych, stosowanych do odśnieżania
Do odśnieżania dróg można też używać sprzętu pomocniczego, jakim są:
3.10. Wymagania odnośnie obsługi sprzętu do odśnieżania
Operatorem sprzętu może być kierowca samochodu posiadający odpowiednie uprawnienia, tj. wymaganą kategorię prawa jazdy, znajomość dokumentacji techniczno-ruchowej (DTR) obsługiwanego sprzętu i przeszkolenie do pracy przy zimowym utrzymaniu dróg. Przed rozpoczęciem pracy operator powinien dokonać:
Nie należy rozpoczynać pracy do chwili, gdy zauważone usterki nie zostaną usunięte. Należy wykonać również niezbędne czynności konserwacyjne. W czasie pracy operator powinien:
Po zakończeniu pracy, pług należy pozostawić opuszczony, aby odciążyć zawieszenie, następnie sprzęt oczyścić i dokonać przeglądu. Wszelkie uszkodzenia sprzętu zagrażające bezpieczeństwu obsługi sprzętu jak i użytkownikom dróg należy niezwłocznie usunąć. Należy dokonywać terminowo obsług technicznych sprzętu zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcji obsługi i DTR.
4. TRANSPORT
4.1. Ogólne wymagania dotyczące transportu (zimowe utrzymanie dróg)
Wykonawca jest zobowiązany do stosowania jedynie takich środków transportu, które nie wpłyną niekorzystnie na jakość wykonywanych robót i właściwości przewożonych materiałów. Liczba środków transportu powinna zapewniać prowadzenie robót zgodnie z zasadami określonymi w SWZ i wskazaniach Zamawiającego.
Przy ruchu na drogach publicznych pojazdy będą spełniać wymagania dotyczące przepisów ruchu drogowego w odniesieniu do dopuszczalnych nacisków na oś i innych parametrów technicznych. Środki transportu nie spełniające tych warunków mogą być dopuszczone przez Zamawiającego, pod warunkiem przywrócenia stanu pierwotnego użytkowania odcinków dróg na koszt Wykonawcy.
Wykonawca będzie usuwać na bieżąco, na własny koszt, wszelkie zanieczyszczenia, uszkodzenia spowodowane jego pojazdami na drogach gminnych oraz będzie odpowiadać za szkody materialne i osobowe wyrządzone przez pracujący sprzęt osobom trzecim w trakcie wykonywania robót (zimowe utrzymanie dróg).
4.2. Transport materiałów
Przy transporcie materiałów stosowanych do zwalczania śliskości zimowej należy przestrzegać następujących zasad:
5. WYKONANIE ROBÓT
5.1. Korzystanie z obsługi meteorologicznej
Przy prowadzeniu prac zimowego utrzymania dróg Wykonawca będzie na bieżąco korzystać z informacji o stanie pogody i kierunkach jej zmian.
Informacje o pogodzie uzyskiwane są z biur prognoz Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW) oraz z drogowych automatycznych stacji pomiarowych. Prognozy pogody przekazywane Wykonawcy przez IMGW powinny zawierać:
– przewidywane zjawiska atmosferyczne -rodzaj i natężenie opadów, wystąpienie zamieci, gołoledzi, mgły,
– przewidywany przebieg temperatury (wzrost lub spadek), przewidywany kierunek wiatru.
5.2. Ogólne zasady wykonania robót
Zakres i technologia prac prowadzonych przy ZUD wynikają z przyjętego standardu wg punktu 1.2- Przedmiot zamówienia. Rozpoczęcie pracy sprzętu winno nastąpić w czasie do l godziny od momentu wystąpienia zjawiska lub zgłoszenia interwencji dot. utrudnień w ruchu na drodze. Środki rozsypywane w celu likwidacji śliskości muszą pokrywać min. 0,9 szerokości jezdni.
ZUD prowadzone będzie wg dwóch opisanych poniżej w tabeli standardów. W tabeli podano również odstępstwa od stanu nawierzchni opisanego standardem z określeniem czasu w jakim skutki zjawiska atmosferycznego powinny być usunięte. W zakresie robót związanych z ZUD zalicza się :
-przygotowanie sprzętu i materiałów w tym zakup materiałów ich transport, ładowanie i magazynowanie,
– odśnieżanie jezdni wraz z poboczami,
– usuwanie śliskości zimowej przez posypywanie nawierzchni dróg materiałami uszorstniającymi oraz wyjątkowo z dodatkiem materiałów chemicznych (soli).
– dyżur sprzętu,
– patrolowanie dróg objętych zamówieniem,
– przekazywanie informacji o stanie dróg w formie meldunków do Inspektora,
– zapewnienie łączności telefonicznej z pracującym lub dyżurującym sprzętem.
– sprzątanie dróg gminnych utrzymywanych wg Standardu I przez okres 7 dni po zakończeniu sezonu zimowego, poprzez zebranie materiału do posypywania dróg z jego wywozem i zwałowaniem we własnym zakresie przez Wykonawcę.
Za jakość wykonywanych prac oraz ich zgodność z wymaganiami określonymi w niniejszej SST odpowiedzialny jest Wykonawca robót. Wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność za szkody (wypadki i kolizje drogowe) spowodowane zaniechaniem robót lub na skutek niedostatecznego lub niezgodnego z obowiązującymi przepisami wykonywania robót przy zimowym utrzymaniu dróg
Standard odśnieżania dróg |
Opis utrzymania drogi dla danego standardu |
Dopuszcza się odstępstwa od stanu nawierzchni opisanego standardem dla danego standardu z określeniem czasu w jakim skutki zjawiska atmosferycznego powinny być usunięte. |
|
Po ustaniu opadów śniegu |
Od stwierdzenia zjawiska atmosferycznego przez kierującego zimowym utrzymaniem lub podjęcie przez niego uwiarygodnionych informacji o wystąpieniu powyższego |
||
I |
Jezdnia odśnieżona na całej szerokości wraz z poboczem. Jezdnia posypana na odcinkach o pochyleniu > 4%, przystankach autobusowych, innych miejscowych ustalonych przez Zamawiającego. |
Luźny śnieg po 2 godzinach, zajeżdżony –występuje, zaspy i języki śniegowe lokalnie-4 godziny, dopuszcza się krótkotrwałe przerwy w ruchu mogące powodować utrudnienia dla samochodów osobowych. |
W miejscach wyznaczonych: gołoledź-1 godzina szron – 4 godziny sadź -4 godziny śliskość pośniegowa -4 godziny lodowica – 4 godziny. |
II |
Jezdnia odśnieżona na całej szerokości wraz z poboczem. Jezdnia posypana na odcinkach o pochyleniu > 4%, przystankach autobusowych, innych miejscowych ustalonych przez Zamawiającego |
Zajeżdżony śnieg- występuje, Luźny śnieg po 5 godzinach, zaspy i języki śniegowe występują, zaspy do 5 godzin, dopuszcza się przerwy w ruchu mogące powodować utrudnienia dla samochodów osobowych do 5 godzin. |
W miejscach wyznaczonych: Gołoledź -5 godzina śliskość pośniegowa -8 godziny lodowica – 6 godzin. |
|
5.3 Praca jednostek sprzętowych.
W celu wykonania zamówienia Wykonawca w okresie wzmożonych opadów śniegu jest zobowiązany zapewnić jednoczesną pracę przy odśnieżaniu dróg na terenie gminy minimum 4 jednostek sprzętowych zaopatrzonych w pługi. W przypadku konieczności likwidowania śliskości Wykonawca jest zobowiązany zapewnić jednoczesną pracę minimum 4 jednostek sprzętowych umożliwiających posypywanie dróg materiałem uszorstniąjącym. Jednostki sprzętowe zaopatrzone w pług i umożliwiające posypywanie dróg traktuje się łącznie.
a) Dodatkowo na wypadek zaistnienia wyjątkowo trudnych warunków zimowych Wykonawca
winien mieć możliwość korzystania z następującego sprzętu :
– ciężkiego pługu lemieszowego,
– równiarki z zamontowanym pługiem czołowym jednostronnym lub dwustronnym,
– spycharki, – ładowarki, – pługu wirnikowego.
b) Dopuszcza się użycie rozrzutników rolniczych jako sprzętu uzupełniającego.
Stosowany sprzęt nie powinien powodować uszkodzenia nawierzchni dróg oraz nie powinien stwarzać zagrożenia dla użytkowników dróg.
5.3.1. Dobór materiałów i sprzętu przy zwalczaniu śliskości zimowej
W zależności od typu spodziewanej lub już występującej śliskości należy zastosować odpowiednio:
– materiały, wymienione w punkcie 2 niniejszego załącznika nr 2, przy uwzględnieniu ich
charakterystyk,
– sprzęt, wymieniony w punkcie 3 niniejszego dokumentu.
Ilość niezbędnych materiałów przy zwalczaniu śliskości zimowej należy dobrać w zależności od stanu nawierzchni i jej temperatury. Zaleca się stosować dawki materiałów chemicznych podane w tablicy l.
Tablica 1. Wydatki jednostkowe (dawki) materiałów chemicznych do posypywania zapobiegawczego oraz likwidacji cienkich warstw lodu i śniegu (wg [10])
Lp. |
Rodzaj działalności |
Temperat |
Sól |
Sól |
Wilgotn |
Mieszaniny |
Mieszaniny |
|
i stan nawierzchni |
ura |
kamienn |
drogow |
a sól |
NaCl z |
NaCl z |
|
|
[oC] |
aNaCl |
a[g/m2] |
[g/m2] |
CaC12 w |
CaC12 |
|
|
|
[g/m2] |
|
|
proporcji |
w proporcji |
|
|
|
|
|
|
4: 1 lub 3:1 |
2:1 |
|
|
|
|
|
|
[g/m2] |
[g/m2] |
1 |
Zapobieganie |
do -2 |
do 15 |
do 15 |
Dawki |
– |
– |
|
powstaniu: |
-3 ,-6 |
15-20 |
5-20 |
takie |
– |
– |
|
-gołoledzi |
-7, -10 |
– |
20-30 |
same |
do 15 |
– |
|
-lodowicy |
|
|
|
jak |
|
|
<-10 |
_- |
_- |
15-20 |
_ |
|||
|
-szronu |
|
|
|
suchej |
|
|
2 |
Zapobieganie |
do -2 |
do 10 |
do 10 |
soli |
– |
– |
|
przymarzaniu śniegu |
-3, -6 |
10-15 |
10-15 |
|
– |
– |
|
do nawierzchni |
-7, -10 |
– |
15-20 |
|
do 15 |
– |
|
|
<-10 |
– |
– |
|
15-20 |
– |
3 |
Likwidacja: |
do -2 |
do 20 |
|
|
– |
– |
|
-gołoledzi |
-3, -6 |
20-25 |
20-25 |
|
– |
– |
|
-szronu |
|
|
|
|
|
|
|
-cienkich warstw ubitego |
-7, -10 |
– |
25-30 |
|
do 20 |
|
|
lub zlodowaciałego śniegu |
|
|
|
|
|
|
|
-pozostałości świeżego |
<-10 |
_- |
_- |
|
20-30 |
ok. 25 |
|
opadu śniegu po przejściach |
|
|
|
|
|
|
|
pługów |
|
|
|
|
|
|
5.3.2. Zapobieganie powstaniu gołoledzi, lodowicy, szronu i przymarzania śniegu do nawierzchni
Zapobieganie powstaniu gołoledzi należy rozpocząć po stwierdzeniu, że temperatura nawierzchni jest ujemna, temperatura powietrza wynosi od -6°C do +1°C, a względna wilgotność powietrza osiągnęła 85% i dalej wzrasta. Należy wówczas rozsypać środki obniżające temperaturę zamarzania wody na całej szerokości jezdni w ilości podanej w tablicy l, poz. 1.
Zapobieganie powstaniu lodowicy należy rozpocząć po stwierdzeniu, że temperatura powietrza obniżając się spadła do +1°C, a na nawierzchni zalega warstewka wody lub mokrego śniegu, albo nawierzchnia jest wilgotna. Należy wówczas wykonać:
Zapobieganie przymarzaniu śniegu do nawierzchni polega na rozsypaniu środków chemicznych w ilości podanej w tablicy l, poz. 2 przed rozpoczęciem opadu śniegu.
5.3.3. Likwidowanie gołoledzi, szronu i cienkich warstw zlodowaciałego lub ubitego śniegu
Warunkiem usunięcia z nawierzchni warstwy gołoledzi, szronu lub cienkiej warstwy zlodowaciałego lub ubitego śniegu (do 4 mm) jest rozsypanie na jej powierzchni środków chemicznych w ilości podanej w tablicy l, poz. 3. Grubych warstw lodu, zlodowaciałego i ubitego śniegu nie należy usuwać za pomocą środków chemicznych, z uwagi na ochronę środowiska
i wysokie koszty.
5.3.4. Likwidowanie opadu śniegu
Świeży opad śniegu należy usuwać wyłącznie mechanicznie. Tylko pozostałości po przejściach pługów można likwidować za pomocą materiałów chemicznych, rozsypując je na nawierzchni, w ilości podanej w tablicy l, poz. 3. W przypadku opadu o dużej intensywności, kiedy grubość warstwy spadłego śniegu przekroczy 5 cm, posypywanie powtarza się. Niecelowe jest stosowanie środków chemicznych przy opadach śniegu w temp. niższej niż -15°C.
Grube warstwy lodu i zlodowaciałego śniegu (ponad 4 mm) powinny być usuwane
z nawierzchni mechanicznie lub mechanicznie i chemicznie, tzn. po usunięciu mechanicznym warstw lodu lub śniegu można zastosować środki chemiczne do likwidacji cienkich pozostałości lodu i śniegu.
Warstwy tego typu mogą być również uszorstniane przez posypywanie kruszywem
z wydatkiem jednostkowym 60-100 g/m2 jednorazowo. Posypywanie należy powtarzać w miarę usuwania kruszywa przez wiatr i ruch pojazdów. Rodzaje kruszywa należy dobierać według zaleceń podanych
w pkcie 2.10, zależnie od lokalnych warunków.
5.3.5. Uszorstnianie ubitego śniegu
Do uszorstnienia ubitego śniegu należy stosować jedno lub dwukrotne posypanie w ciągu dnia kruszywem z wydatkiem jednostkowym każdorazowo 100-150 g/m2. Rodzaje kruszywa należy stosować wg zaleceń podanych w pkt 2.10, zależnie od lokalnych warunków (tab. 1).
5.3.6. Usuwanie śliskości na drogach jedno-i dwujezdniowych
Na drogach jednojezdniowych szerokości rozsypywania środków muszą pokrywać 0,9 szerokości jezdni. Jazda odbywa się środkiem prawej połowy jezdni. Śliskości na pasach ruchu powolnego i utwardzonych poboczach należy usuwać jednocześnie z posypywaniem głównych pasów ruchu.
W przypadku występowania śliskości tylko na niektórych odcinkach dróg, utrzymywanych w najniższym standardzie, miejsca te winny być posypane na 0,8 szerokości jezdni.
Na drogach dwujezdniowych śliskość zimową należy usuwać na obydwu pasach ruchu jednocześnie przez dwie lub jedną rozsypywarkę. Szerokość rozsypywania powinna pokrywać 0,9 szerokości jezdni.
Posypywanie lewego pasa jezdni powinno następować w takiej odległości od jego krawędzi, aby rozsypywany materiał pokrywał wyłącznie jezdnię, a nie pas dzielący.
5.3.7. Odśnieżanie drogi
W zależności od ilości zalegającego śniegu na jezdni należy używać odpowiednich pługów (np. pługów jednostronnych, usuwających śnieg z całej szerokości roboczej na jedną stronę lub pługów dwustronnych, usuwających śnieg z szerokości roboczej jednocześnie na lewą i prawą stronę lub zespołów pługów. Na drodze jednojezdniowej odśnieżanie należy rozpocząć od osi jezdni. W przypadku zespołu składającego się z dwóch pługów należy zachować bezpieczną odległość (min. 50 m), przesunięcie między lemieszami powinno być takie, aby nie pozostawał śnieg na jezdni.
Pasy ruchu powolnego stanowią integralną część jezdni, w związku z czym odśnieżanie ich należy prowadzić równocześnie z odśnieżaniem zasadniczych pasów ruchu.
Przy usuwaniu grubych warstw śniegu, przekraczających możliwości pługów, należy stosować odśnieżarki, szczególnie przy przebijaniu zasp i odrzucaniu zwałów śniegu utworzonych podczas pracy pługów.
Przy odśnieżaniu interwencyjnym i uzupełniającym korzystnie jest stosować maszyny drogowe (spycharki, równiarki, ładowarki), które dzięki znacznej sile uciągu i mocnej konstrukcji mogą pracować w ciężkich warunkach śniegowych, zwłaszcza przy usuwaniu zasp, poszerzaniu pasów ruchu i przy spychaniu śniegu poza koronę.
Usuwanie naboju śnieżnego, jako nierówności w warstwie śniegu w postaci wyboi i kolein najdogodniej jest wykonać równiarką, spycharką lub pługami lemieszowymi.
5.4. Odśnieżanie w trudnych warunkach pogodowych
Pługi wyjeżdżające do prowadzenia robót zimowych w trudnych warunkach pogodowych muszą posiadać bezwzględnie sprawne środki łączności, pełne zbiorniki paliwa, linki holownicze, łańcuchy na koła. Do pracy należy wysłać zespół składający się z minimum dwóch pługów. Odśnieżanie powinno być prowadzone tak, aby nastąpiło nakładanie się pasów odśnieżania na siebie na szerokości około 0,5 m. Odległość między pojazdami powinna wynosić minimum 50 m.
Żółte światła błyskowe oraz światła mijania sprzętu znajdującego się na drodze muszą być włączone. Niedopuszczalne jest prowadzenie pracy niezgodnie z obowiązującym na danej jezdni lub pasie ruchu kierunkiem ruchu.
6. KONTROLA JAKOŚCI ROBÓT
6.1. Ogólne zasady kontroli jakości robót
Wykonawca musi być zdolny do patrolowania dróg w celu odpowiednio szybkiego zareagowania na zmianę warunków drogowych. Wykonawca w okresie sezonu Zimowego zobowiązany jest pełnić całodobowe dyżury i być dostępnym pod telefonem stacjonarnym i komórkowym. Wykonawca powinien mieć zapewniony kontakt telefoniczny ze wszystkimi jednostkami sprzętowymi pracującymi na drogach. W okresie sezonu zimowego Wykonawca jest wykonuje czynności przewidziane zakresem umowy lub jest gotowy do ich prowadzenia.
Inspektor Zamawiającego przeprowadza wyrywkową kontrolę grubości pozostawienia śniegu na jezdni oraz szerokość odśnieżania, kontrolę ilości rozsypanych środków oraz szerokość i długość sypania na odcinkach wyznaczonych. W przypadkach jakichkolwiek zastrzeżeń dotyczących jakości wykonania umowy mogą być naliczone kary zgodnie z umową. W przypadku rażących zaniedbań polegających na utrzymaniu dróg niezgodnie z SST, Zamawiający będzie miał prawo wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym. W przypadku gdy Wykonawca ze względu na trudne warunki pogodowe opisane w niniejszej SST, nie jest w stanie prowadzić robót zgodnie z przyjętym standardem, powinien zawiadomić Zamawiającego o tym fakcie.
Przed przystąpieniem do robót Wykonawca powinien przedstawić Zamawiającemu dokumenty dopuszczające materiały do stosowania (np. deklaracje zgodności, aprobaty techniczne, pozytywne opinie uprawnionego laboratorium).
6.2. Badania w czasie robót (odśnieżanie drogi)
Sprawdzenie wykonania odśnieżania drogi obejmuje:
Zamawiającego,
są ustabilizowane,
6.3. Badania w czasie robót (zwalczanie śliskości zimowej)
Zasady kontroli prac przy usuwaniu śliskości zimowej:
6.4. Kontrola prac porządkowych
Kontrola wykonania prac porządkowych, określonych polega na sprawdzeniu wizualnym:
7. OBMIAR ROBÓT
7.1.Wykonawca zobowiązany jest prowadzić dokumentację zimowego utrzymania dróg w postaci kart drogowych pracy jednostki sprzętowej. Karta drogowa zawiera nazwę drogi objętej ZUD, rodzaj pracy (odśnieżanie, posypywanie), rodzaj użytego sprzętu, ilość godzin pracy jednostki sprzętowej.
Na karcie drogowej wymaga się każdorazowego potwierdzenia przez poszczególnych sołtysów wsi wykonania pracy jednostki sprzętowej Wykonawcy.
Odbiór usług odbywać się będzie na podstawie kontroli dróg przez Inspektora Zamawiającego oraz potwierdzonych kart drogowych.
Brak kart drogowych pracy jednostek sprzętowych będzie podstawą do wstrzymania zapłaty Wykonawcy za usługę ZUD.
Na podstawie ww. warunków Zamawiający będzie rozliczał Wykonawcę z należycie wykonanych robót zimowego utrzymania dróg w Gminie Koniusza.
7.2. Jednostka obmiarowa
Jednostką obmiarową jest jedna godzina pracy jednostki sprzętowej wraz z dostawą materiałów przy realizacji przedmiotu zamówienia wg oferty przetargowej.
8. ODBIÓR ROBOT
8.1. Ogólne zasady odbioru robót
Inspektor Zamawiającego przeprowadza wyrywkową kontrolę grubości pozostawienia śniegu na jezdni oraz szerokość odśnieżania, kontrolę ilości rozsypanych środków oraz szerokość i długość sypania na odcinkach wyznaczonych. W przypadkach jakichkolwiek zastrzeżeń dotyczących jakości wykonania umowy mogą być naliczone kary zgodnie z umową. W przypadku rażących zaniedbań polegających na utrzymaniu dróg niezgodnie z niniejszym dokumentem (załącznik nr 2). Zamawiający będzie miał prawo wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym. W przypadku gdy Wykonawca ze względu na trudne warunki pogodowe opisane w niniejszej SST, nie jest w stanie prowadzić robót zgodnie z przyjętym standardem, powinien zawiadomić Zamawiającego o tym fakcie. Kary umowne mogą być naliczone wg umowy będącej załącznikiem nr 8 do SWZ.
9.1. Ogólne ustalenia dotyczące podstawy płatności
Płatności dokonywane będą na podstawie faktur.
Załącznikiem do faktury będzie dokumentacja zimowego utrzymania dróg opisana w pkt. 7.1. niniejszej SST.
Rozliczenie robót będzie dokonywane w okresach miesięcznych. Należność za wykonanie pracy płatna będzie w terminie do 21 dni od złożenia faktury wraz kartami drogowymi pracy jednostki sprzętowej. Kwestie dotyczące płatności szczegółowo reguluje umowa.
9.2.Cena jednostki obmiarowej.
Cena za zimowe utrzymanie dróg gminnych na terenie Gminy Koniusza będzie iloczynem ilości wykonanych w danym miesiącu jednostek sprzętowych i ceny za jednostkę obmiarową.
Cena jednej jednostki obmiarowej obejmuje :
– stałe utrzymanie gotowości do podjęcia akcji zimowego utrzymania,
– kompleksowe i ciągłe zwalczanie śliskości zimowej oraz odśnieżania dróg gminnych, zgodnie z wymaganiami SST i Zamawiającego,
– koszt sprzątania dróg gminnych utrzymywanych wg Standardu I, po zakończeniu sezonu zimowego.
– Ustawa z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 645 ze zm.).
– Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo Budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
– Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczenia na drodze (zał. do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. (t. j. Dz. U. Nr 2019 poz. 2311 ze zm.).
– Warunki umowy.